niedziela, 27 listopada 2011

Pałac w Wilanowie

Pałac w Wilanowie to jeden z najcenniejszych zabytków polskiego baroku. Zbudowany dla króla Jana III Sobieskiego w końcu XVII wieku i rozbudowany  przez kolejnych właścicieli, reprezentuje charakterystyczne założenie przestrzenne łączące tradycję polskiego dworu z włoską willą wiejską i francuskim pałacem.



   Pałac zbudowano na planie prostokątnej podkowy. Składa się z korpusu głównego z galeriami i wieżami oraz dwóch skrzydeł bocznych otaczających szeroki dziedziniec. Jest typową dla XVII i XVIII w. podmiejską rezydencją. Wystrój elewacji ma charakter nie tylko dekoracyjny. Za pomocą symboli i alegorii zaczerpniętych głównie ze świata mitologii i antyku, gloryfikuje króla Jana III i jego żonę Marię Kazimierę.Korpus główny ozdabiają płaskorzeźby przedstawiające sceny batalistyczne przedzielone scenami elekcji i koronacji Sobieskiego, a umieszczone na attykach figury antycznych bogów symbolizują cnoty królewskiej pary.Skrzydła pałacowe ozdobione są umieszczonymi na attykach panopliami i scenami batalistycznymi jak również popiersiami ustawionymi na konsolach. Płaskorzeźby w archiwoltach przedstawiają sceny z Metamorfoz Owidiusza, zaś w niszach umieszczono alegoryczne posągi - uosobienia cech oraz idei głoszonych przez ówczesnych właścicieli Wilanowa.Elewacja ogrodowa pałacu posiada cechy staropolskiego dworu ziemiańskiego z typowym dla niego sarmackim zamiłowaniem do malowniczości, bogactwa kolorystycznego i różnorodności materiału dekoracyjnego. Elewacje korpusu głównego zdobi bogata dekoracja plastyczna poświęcona oczywiście monarchowi i jego żonie. Na elewacjach galerii umieszczone są malowidła freskowe ilustrujące wybrane sceny z Odysei Homera i Eneidy Wergiliusza. Dekoracje w tarczach elewacji wykonał Francesco FumoWystrój sztukatorski i malarski jest dziełem takich artystów jak Józef Szymon Bellotti, Jerzy Siemiginowski-Eleuter, Michelangelo Palloni, Claude Callot, Jan Samuel Mock (obrazy Augusta II Mocnego w Gabinecie Holenderskim). Ornamentyka regencyjna (lata 20. i 30. XVIII w.) jest dziełem Pietro Innocente Comperetiego. Autorem rzeźby gabinetowej jest Eliasz Hofmann z rodziny rzeźbiarzy działających dla Lubomirskich.
   Park stanowi integralną część założenia pałacowo-ogrodowego Wilanowa. Jest imponujący, niezwykle barwny i doskonale zadbany. To walory naturalne tej okolicy zdecydowały o umiejscowieniu pałacu właśnie tutaj. Tarasowy układ terenu oraz obecność zbiorników wodnych odpowiadały wymogom kształtowania barokowych założeń ogrodowych, pozwalały uzyskać ciekawe perspektywy widokowe i powiązanie ogrodu z otaczającym krajobrazem. Jan III Sobieski osobiście zasadził niektóre rośliny i drzewa.

          

nr. 7
zródła -  http://pl.wikipedia.org/wiki/Pa%C5%82ac_w_Wilanowie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz